1 FOKUS TERPENTING UNTUK KURUS, TAPI RAMAI SELALU ABAIKAN!

Tuesday, 19 February 2019


Kali ni, saya ingin berkongsi sedikit cerita & pengalaman. 
Bagaimana saya sebenarnya tak pernah berhenti 'bertarung' dengan masalah selera makan yang sangat besar.


Semuanya berlaku sejak kecil lagi.


Kerana masalah selera makan yang sukar dikawal, saya pernah mencecah berat badan berlebihan atau ditahap obes walaupun ketika itu saya masih lagi di peringkat sekolah rendah.


KETURUNAN GEMUK


Kalau diikutkan hampir kebanyakan di kalangan ahli keluarga meningkat dewasa dengan genetik gemuk. Terutama apabila telah mendirikan rumah tanga. Berbezanya, saya sejak kecil lagi bertubuh badan yang berisi & semakin menggemuk.


Jadi, gelaran gemuk melekat sejak dulu lagi.


Pada mulanya...


Saya tak ambil kisah dengan apa saja kata hina keji bentuk fizikal saya. 
Saya suka makan? 
Atau saya gemuk? 
Saya tak peduli. 


Yang penting saya tak kacau orang lain.


Tapi...


Akhirnya sampai satu tahap dalam kehidupan... 
Saya sedar saya perlu berubah demi masa depan saya. 
Demi kesihatan mental, fizikal & emosi saya.


Jadi, waktu tu saya tekad saya perlu kuruskan badan!


Supaya saya boleh mencipta kehidupan yang lebih berjaya & bahagia bersama insan-insan tersayang.


Sebagai seorang yang mempunyai selera makan yang sangat dah tinggi... 
Saya sangat-sangat faham CABARAN BESAR untuk kurus. 
Terutama dikalangan wanita yang mempunyai masalah yang sama.


Untuk kurus?
Saya harus kawal selera makan.
Dengan cara kurangkan kuantiti makanan.


Tapi, percayalah. 
Kerana terdesak untuk kurus? 
Saya telah bertindak secara extreme. 
Waktu itu, saya bukanlah bertindak kurangkan makan. 
Sebaliknya saya pilih jalan untuk langsung tidak menyentuh makanan!


Saya pilih untuk bermusuh dengan makanan!
(Walaupun sebenarnya terlalu cinta)


SELALU MENGELAK MAKAN


Cara extreme tu pernah berlanjutan dengan lancar.
Pernah diamalkan secara berterusan sehingga sebulan lebih.
Itu paling lama. 


Dan saya lakukan dengan cara melarikan diri setiap kali tiba waktu makan. Selalu memberi alasan untuk tak makan.


Kelebihannya?


Untuk pertama kali dalam hidup.
Memang berat badan saya mulai turun!
Sangat ketara.


Keburukannya?


KEBURUKAN TIDAK MAKAN (1)


Bila saya mula makan. 
Saya tak mampu berhenti di tahap kenyang yang sepatutnya. 
Saya tak tahu signal hampir kenyang.
Atau menandakan dah kenyang.


Walaupun bermula niat makan sekadar untuk 'merasa'... 
Akhirnya sayalah orang yang menghabisi segala makanan setiap kalinya terhidang.


Saya jadi seorang yang pelahap.
Seperti seorang yang tengah kebuluran.


Berat badan pernah naik mendadak semula (lebih kurang 7kg) dalam tempoh seminggu setiap kali saya kembali makan atau selepas lama berlapar.


Mungkin kesan disebabkan masalah 'water-retention'.
Tapi, muka jadi sembab bulat.
Badan membulat sehingga berasa sangat tidak selesa.


Begitulah yang berlaku kepada saya. 
Berulang-ulang kali.


Berlapar sekurang-kurangnya seminggu.
Kemudian, tewas & mula makan semahu-mahunya.


Seringkali saya akan menyesal.
Dan terus cuba untuk berlapar lagi.


Keadaan yang berulang-ulang berlaku ini sebenarnya sangat buat jiwa tertekan.


Sebab?


Saya betul-betul nak kurus.
Tapi, saya sangat suka makan.
Suka makan banyak-banyak sampai saya berjanji takkan makan sebanyak tu lagi.


Dan selalunya?
Janji tu tak pernah ditepati.


Saya sedar betapa extreme gaya pemakanan saya. 
Saya tahu saya akan ditegur. 
Saya nak ubah, tapi tak tahu bagaimana caranya.


Jadi, saya semakin jarang join makan bersama keluarga. 
Malah, saya selalu mengelak untuk makan bersama kawan-kawan.


Sebab?


Saya tahu bila saya mula makan, saya tak mampu berhenti di tahap yang normal. 


Keburukannya lagi?


KEBURUKAN TIDAK MAKAN (2)


Sebenarnya setiap kali fasa bertahan lapar & sekadar minum air? 
Saya selalu berasa lesu yang keterlaluan.


Hidup saya hanya berkisar...


TAKUT GEMUK

TAK MAHU GEMUK
KENA TAHAN DARIPADA MAKAN


Penat dengan cycle kehidupan macam tu.
Penat ketakutan menjadi gemuk.
Penat merasa down & menyesal setiap kali makan.


Penat berasa sebagai SEORANG YANG TIDAK NORMAL!


Ya, betul.
Betul saya semakin kurus. 


Walaupun orang sekeliling pun mula sedar dengan perubahan berat badan saya? 


Hilang hampir 30kg secara keseluruhannya.


Tapi saya masih takut makan kerana kenaikan berat badan boleh mendadak semula.


MAKAN BANYAK TAPI TAK GEMUK


Itu kata orang.
Padahal sebenarnya naik selalu mendadak.
Malah turun naik berat badan seperti yo-yo.



Akhirnya bila beberapa orang menegur keadaan saya kurus seperti seorang penagih dadah... Saya juga digelar skeleton atau tulang di dalam keluarga.. Pernah juga dipanggil jerangkung dalam almari...



Saya mula makan lagi.
Kembali sebagai pelahap.
Malah, waktu tu hampir semua menyokong saya untuk makan dengan banyaknya.


Memang agak pelik sebab dalam tempoh nak naikkan berat badan ketika itu tak secepat seperti sebelum-sebelumnya.


Saya di katakan membela SAKA. 
Dalam nada gurau atau tidak puas hati. 
Sebabnya walaupun makan banyak, tapi berat badan tak naik-naik.


Hakikatnya berat badan sedang menaik, tapi kenaikan yang berlaku belum cukup membuatkan saya untuk kelihatan lebih berisi.


Saya sudah penat sangat berada dalam fasa semacam ni.


Walaupun gelaran gemuk sudah lama tak kedengaran? 
Saya penat untuk struggle kuruskan badan dengan cara tu.


Jadi, saya bertekad untuk cuba lagi alternatif lain untuk kurus seperti:


1. Lotion panas untuk kurus

Saya guna dengan kuantiti agak banyak.
Demi melihat kesan kurus yang cepat. 
Sehingga pedih kemerah-merahan kulit akibat panas.
Boleh kurus ke dengan lotion? 
Setakat ni bermacam lotion kurus yang saya pakai. 
Belum ada satupun menunjukkan hasil. 
Berat badan macam tu jugak. 
Makin menaik, tak terkawall


2. Teh detox untuk kurus

Teh kurus yang saya minum, kesannya?
Saya kerap ke toilet seperti orang cirit birit. 
Bermacam jenis teh detox yang saya cuba. 
Natijahnya, masalah usus saya semakin memburuk. 
Setiap kali nak membuang mesti rasa takut. 
Pasti memulas. 
Yang akhirnya memberi kesan yang menyakitkan!


3. Bersenam secara aktif

Untuk orang seperti saya? 
Bersenam secara biasa-biasa tak memberi sebarang kesan. 
Walaupun berjogging selama setengah jam.
Belum tentu badan saya mengeluarkan peluh yang diharapkan. 
Sejak kehilangan berat badan yang banyak? 
Saya jarang berpeluh. 
Susah nak berpeluh. 
Hanya dengan berlari laju untuk tempoh berjam sahaja akan membuatkan saya berpeluh lenjun. 


Sayangnya... saya tak boleh konsisten dengan senaman larian. 
Seluruh badan selalu berasa sakit. 
Kadang-kadang seminggu jalan terhencot-hencot. 
Seorang khayla tekad tak nak alami rasa sakit-sakit semata-mata nak kurus. Ketika itu, saya perlu hadiri kuliyah setiap hari. 
Keadaan sakit-sakit sangat mengganggu fokus pembelajaran.


4. Pil Kurus

Saya pernah membeli kombinasi set pil kurus satu jenama yang ketika itu sangat hangat dipasaran. Mencecah ribuan ringgit telah saya habiskan. Bila habis, saya pasti restock pil untuk beberapa kali.

Namun akhirnya?? 

"Akhirnya duit banyak terbuang, untuk kekal kurus itu cuma khayalan."


FOKUS PADA MASALAH SEBENAR


Nampak gaya, cara bertahan lapar lebih cepat untuk kurus. Dan masalah selera makan yang tinggi tu tak pernah selesai.


Saya mula sedar. 
Masalah yang sangat mengganggu niat saya untuk kurus adalah kerana: SELERA MAKAN YANG TINGGI.


Bila tak makan sebenarnya, badan sangat mudah lesu. Mood selalu terganggu. Bila ada masalah sikit, mesti rasa nak marah-marah. Susah nak bersabar!


JODOH MEMBUKA MATA

Ketika hampir melangkah ke alam perkahwinan... saya mula sedar sesuatu. Lelaki idaman saya telah tertarik hati pada saya yang sebenarnya waktu itu agak berisi daripada kebiasaan.


Rupa-rupanya... bukan faktor kurus yang menjadi ukuran untuk dia memilih jodoh. Katanya tak perlu terlalu kurus. TAK PAYAH fikir kurus. Tentang berat badan? Cukuplah dengan menjaga tubuh badan agar sihat & ingin melihat saya tersenyum ceria.


Serta merta, saya tahu apa yang saya perlu fokus itu bukan lagi masalah nak kuruskan badan.


Tapi saya perlu cari penyelesaian TERBAIK & BERKESAN untuk kawal selera makan yang tinggi. Kerana itulah masalah saya: yang menyebabkan berat badan mendadak setiap kali selera makan tak terkawal.


Daripada pengawalan selera makan, gaya & tips pemakanan yang lebih sihat.. saya kini mendapat berat badan yang lebih ideal.


Apa yang paling saya syukurkan?


Saya telah bertemu FORMULA betul-betul berkesan untuk kawal selera makan, sekaligus membantu saya elak rasa lesu & cepat lapar.


MEMBANTU LEBIH RAMAI WANITA


Kerana keberkesanan itulah... saya rasa terpanggil untuk membantu bagi yang mempunyai masalah yang sama dengan saya- terutamanya dikalangan wanita.


Teruja sebenarnya kerana... saya telah diberi ilham & peluang untuk bantu lebih ramai dalam mengatasi masalah yang sering membelenggu diri & dapatkan berat badan yang ideal.


Hari ini... khayla  SECARA RASMI membuka peluang seluas-luasnya kepada sesiapa yang nak dibimbing & mendapat saranan cara berkesan untuk kawal selera makan sekaligus mendapat berat badan yang kurus & ideal. 


Anda juga akan dapat guide secara teratur bagi membantu anda berada dalam 'track & cara' yang membantu berikan kesan.

KURUS DENGAN KAWALAN SELERA MAKAN



Boleh click link di bawah untuk terus whatsapp. 





p/s: pada  yang telah pm khayla, terima kasih & harap dapat bersabar. Khayla  akan membalas setiap pm anda secepat mungkin. ❤️

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © KHAYLA JAYYID | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in